RISE: Bumerang cu bani electorali. TV-urile ce au încasat milioane de lei din publicitate

Cele patru partide din noul legislativ au tocat în cinci săptămâni de campanie electorală 57,4 milioane de lei. Răsfățații campaniei au fost democrații, care au fituit cei mai mulți bani – peste 30 milioane de lei. O sumă de aproape șase ori mai mare decât cea a socialiștilor și de peste 16 ori mai mare decât suma pe care și-au permis s-o cheltuie cei din Blocul ACUM. Partidul Șor a atins două treimi din performanța democraților, având la dispoziție un buget electoral cu 10 milioane de lei mai mic, scrie rise.md.

Foto: UNIMEDIA

Marii câștigători ai cursei electorale sunt televiziunile afiliate Partidului Democrat, care au încasat din publicitate circa 20 de milioane de lei.

HOLDINGUL ELECTORAL DE PE STRADA GHIOCEILOR Partidul Democrat a cheltuit aproape toți banii de campanie pentru a-și promova candidații la TV și radio. Principalii beneficiari sunt șase posturi TV – Publika TV, Prime TV, Canal 2, Canal 3, CTC Media, Familia Domashniy, și patru de radio – Publika FM, Muz FM, Russkoe Radio, Maestro FM, toate cu sediul pe strada Ghioceilor 1. Acestea au încasat peste 15 milioane de lei pentru difuzarea spoturilor democraților.

Mai mult de 8,5 milioane de lei s-au dus la Prime și Publika TV, posturi deținute de General Media Group Corp. SRL (Detalii, AICI și AICI). Cu alte cuvinte, banii au ajuns în buzunarul liderului democraților, Vladimir Plahotniuc. Și asta pentru că Plahotniuc este proprietarul direct al acestor două televiziuni. Detalii, AICI

Pentru publicitatea la Canal 2 și Canal 3, democrații au transferat companiei Telestar Media SRL aproape 5 milioane de lei (Detalii, AICI și AICI). În prezent, firma este deținută în acte de jurnalistul Oleg Cristal, tot el consilier al liderului democraților. Detalii, AICI

Alte 1,5 milioane au intrat pe conturile unei alte firme de pe strada Ghioceilor 1 – Real Radio SRL, pentru publicitate la canalele TV CTC Media și Familia Domashniy. Real Radio este, din 2017, afacerea Victoriei Rusu. Aceasta a preluat firma de la Dorin Pavelescu, un intermediar din anturajul liderului democrat care apare într-o tranzacție cu Andrian Candu, finul lui Vladimir Plahotniuc. Detalii, AICI

Plahotniuc a încasat bani și din publicitatea achitată de Partidul Democrat pentru promovare la posturile de radio. Mai exact, acesta este și proprietarul firmei Radio Media Group Inc. SRL, care deține Publika FM și Muz FM, și pe conturile căreia au intrat aproape 200 de mii de lei. Detalii, AICI

Tot pe strada Ghioceilor 1 își mai au sediile alte două radiouri: Russkoe Radio și Maestro FM. Și ele au încasat de la democrați circa 200 de mii de lei.

De spoturile electorale difuzate de partid s-a ocupat tot o firmă de pe Ghioceilor 1. Este vorba de GMG Production SRL, căreia democrații i-au transferat 100 de mii de lei. GMG Production este administrată de Sergiu Latiș și deținută de Blue Sound Investments Ltd., o firmă din Hong-Kong (Detalii, AICI). Latiș mai administrează în Republica Moldova și o afacere deținută de OTIV Prime Media Ltd., companie olandeză din holdingul OTIV, controlat de Plahotniuc. Detalii, AICI

Aceeași firmă olandeză mai deține în Republica Moldova și compania Angel-S SRL. Administrator al companiei figurează Ecaterina Lozovanu, tot ea asociat unic la Angel-S Corporation SRL (Detalii, AICI și AICI). Firmă are adresa pe aceeași stradă Ghioceilor 1 și, pe durata campaniei, s-a ocupat de publicitatea democraților pe panourile stradale. Pentru asta a fost răsplătită cu aproape 1 milion de lei.

BANII LUI ȘOR, ÎN BUZUNARUL LUI PLAHOTNIUC Firmele deținute sau controlate de Plahotniuc au încasat în electorală bani grei nu doar de la democrați. Un sfert din tot bugetul de campanie al Partidului Șor, ceea ce reprezintă 5,5 milioane de lei, a ajuns tot în conturile General Media Grup Corp. și Telestar Media. În schimbul lor, Prime, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 au difuzat spoturile formațiunii conduse de Ilan Șor, condamnat în primă instanță la șapte ani și șase luni de închisoare în dosarul „Jaful secolului”.

Alte 3 milioane Partidul Șor i-a transferat companiei Media Resurse SRL, pentru publicitate la Televiziunea Centrală și Orhei TV, instituții media afiliate lui Ilan Șor, care a renunțat recent la fotoliul de primar de Orhei în favoarea celui de deputat.

Continuarea investigației o puteți citi pe rise.md.


Pub