Moldova se aliniază la practicile internaționale de ghidaj turistic: 25 de ghizi au primit certificate de participare la cursurile acreditate de Federația Mondială a Asociațiilor Ghizilor de Turism

25 de ghizi de turism din Republica Moldova și-au primit certificatele internaționale de participare la cursurile acreditate de Federația Mondială a Asociațiilor Ghizilor de Turism (WFTGA), unul din cele mai importante acte care atestă înalte standarde de calitate.

Foto: Next Tourism Generation Academy

Programul de instruire s-a desfășurat în cadrul platformei „Next Tourism Generation Academy” și au fost organizate de Asociația Ghizilor, Lectorilor și Translatorilor din Republica Moldova, Asociația Națională pentru Turismul Receptor (ANTRIM), Centrul de Informare pentru Turiști cu susținerea Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid.

Cursurile au fost ținute de Mary Kemp Clarke, vicepreședinta Federației Mondiale a Asociațiilor Ghizilor de Turism, cu o experiență de peste 30 de ani în domeniu și deținătoare a insignei albastre- cea mai înaltă distincție pe care o poate avea un ghid scoțian.

Potrivit Tatianei Lupașcu, una din participantele la instruire, care și-a luat certificatul, „metoda de ghidaj se schimbă permanent și trebuie să fim în pas cu ceea ce așteaptă turiștii”.

„În prima săptămână am învățat metode de selectare și transmitere a informației către turiști, lucrul cu grupurile, în funcție de vârstă, țara de origine și alți factori. În cea de-a doua săptămână am învățat cum să antrenăm viitori ghizi”, a spus Tatiana Lupașcu.

Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy

„Am studiat cum să ne descurcăm în diferite situații dificile, cum să gestionăm întrebările, se gestionăm stresul, abilități care pot fi utilizate și în viața de zi cu zi. Făcând un tur prin oraș, ne-am antrenat cum să informăm turiștii despre toate obiectele de interes, fără a crea incomodități persoanelor care merg pe stradă. Am creat situații și într-un autobuz în mișcare, astfel încât să ne învățăm să atenționăm asupra tuturor punctelor cu prioritate vizuală. Am făcut și o excursie prin muzeu, unde am învățat cum să redăm cea mai importantă informație într-un mod simplu și succint. A fost o experiență minunată, consolidată și sunt recunoscătoare că am avut această oportunitate”, a spus Ecaterina Guțaga, unul din ghizii participanți la instruire.

„Nu vrem ca ghizii să dea prelegeri academice sau să fie actori, ci să poată spune o istorie. Folosind mediul în care se află, ei trebuie să expună și să redea informația, să creeze istorii vizuale”, spune instructoarea cu renume Mary Kemp Clarke. „Moldova este o țară în dezvoltare în ceea ce ține turismul și da, sunt locuri fascinante de vizitat. Banii au un rol important în îngrijirea patrimoniului natural și cultural, clădiri, păduri, copaci. Dar, un alt lucru pe care oamenii ar vrea să-l viziteze în Moldova este intangibil - partea culturală, tradițiile, culorile, florile, broderiile, covoarele, muzica, mâncarea”.

În martie 2019, prima promoție de 24 de ghizi de turism au fost formați și certificați sub egida WFTGA, care au integrat în sezonul turistic vară-toamnă noile practici de ghidaj. În plus, 10 ghizi au devenit formatori acreditați de WFTGA și au oferit cursuri de instruire în materie de practică a ghidajului pentru peste 40 de ghizi din 7 crame din țară, diseminând astfel noile cunoștințe.

Acum, alți 25 de ghizi de turism au studiat practicile internaționale de ghidaj.

„Au învățat unele procedee care trebuie folosite în timpul excursiei. Ghidul nu trebuie doar să cunoască informația, dar să și o predea în așa fel încât să fie atractivă pentru turiști; ca ei, plecând din țară, să povestească altora despre ce ghid au avut”, a spus Nina Belei, președinta Asociației Ghizilor, Lectorilor și Translatorilor.

„Cred că vizitatorii, atunci când vin într-o țară, au așteptări înalte de la industria de turism. Ei își doresc să întâlnească oameni profesioniști, care își cunosc bine meseria.. Astfel, rolul organizației care sprijină dezvoltarea ghizilor de turism, îi antrenează și îi trece prin acest proces, este unul semnificativ. Ghizii vor crea turiștilor amintiri frumoase, despre care aceștia vor povesti prietenilor și familiei. Astfel, mai mulți turiști vor vizita țara, iar acest ciclu va continua, rezultat pe care ne propunem, de fapt, să-l obținem”, a declarat Gary Davies, șeful adjunct al Misiunii Ambasadei Marii Britanii în Republica Moldova.

Doina Nistor, directoarea Proiectului de Competitivitate din Moldova, spune că „turismul mondial trece acum prin anumite schimbări. Turiștii sunt în căutare de experiențe autentice, ei vor să afle cât mai mult despre destinațiile care le vizitează și atunci ghizii vin ca o punte de legătură culturală și informațională cu turiștii străini”.

Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy
Next Tourism Generation Academy / Sursa:Next Tourism Generation Academy

„Industria turismului, în ultima perioadă de timp, a înregistrat progrese remarcabile, ceea ce vorbește despre faptul că, acum ca niciodată, este important să investim în programe de formare.Investirea în creșterea profesionalismului ghizilor de turism va servi drept un impuls suplimentar de creștere a industriei turismului, în general”, a declarat Vasile Vulpe, șeful Direcției Politici Economice și Mediul de Afaceri al Ministerului Economiei și Infrastructurii.

În Republica Moldova activează aproximativ 150 de ghizi de turism. La începutul acestui an, Moldova a devenit membru cu drepturi depline al Federației Globale a Asociațiilor de Ghizi de Tursim.

„Next Tourism Generation Academy” este o platformă de diseminare a bunelor practici și cunoștințe în domeniul turismului, precum și dezvoltarea competențelor profesionale, inclusiv prin programe pentru hotelieri, tur operatori, specialiști de marketing, ghizi de turism, rețele sociale, dar și programe de inserție profesională și de instruire a studenților din programe universitare de turism. Platforma „Next Tourism Generation Academy” este gestionată de ANTRIM, cu suportul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID, Suedia și UK aid, în colaborare cu alte asociații ramurale.


Pub