Circa 7 mii de vaccinuri expirate, administrate cetăţenilor din R. Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vaccinare RO Vaccinare

Curtea de Conturi din Republica Moldova a comunicat că autorităţile şi instituţiile implicate în procesul de imunizare nu au demonstrat responsabilitate privind realizarea eficientă a obiectivelor din Planul naţional de imunizare anti-COVID-19, precum şi nu au asigurat pe deplin realizarea scopului pentru atingerea imunităţii colective.

În cadrul unui audit, Curtea de Conturi a constatat înregistrarea administrării a circa 7.000 doze de vaccin cu termen de valabilitate expirat, ceea ce creează suspiciuni privind utilizarea lor. 

Totodată, entităţile auditate nu au prezentate probe relevante pentru a justifica erorile admise. Prin urmare, managementul defectuos şi insuficienţa controalelor cheie în procesul de imunizare a determinat admiterea acestor erori, ce pot avea impact asupra sănătăţii cetăţenilor.

Scopul auditului a fost de a evalua realizarea politicelor statului în domeniu şi a activităţilor autorităţilor responsabile în vederea asigurării cetăţenilor cu vaccinuri şi atingerii imunităţii colective pentru combaterea infecţiei COVID-19. Auditarea gestionării procesului de vaccinare a permis de a identifica deficienţele din sistem şi a domeniilor care necesită îmbunătăţire şi consolidare, prin asigurarea respectării principiilor de performanţă. Auditul a fost efectuat la Ministerul Sănătăţii, Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, Centrul pentru Achiziţii Publice Centralizate în Sănătate, Oficiul de Gestionare a Programelor de Asistenţă Externă şi 13 instituţii medico-sanitare publice cu 89 subdiviziuni.

Pandemia de coronavirus reprezintă criza globală de sănătate definitorie pentru timpurile noastre şi una din cele mai mari provocări din ultimii zeci de ani. Dezvoltarea  vaccinurilor sigure şi eficiente împotriva COVID-19 a reprezentat un pas major al efortului global de a pune capăt pandemiei şi de a reveni la o viaţă normală, iar eforturile tuturor autorităţilor au fost concentrate pe asigurarea cetăţenilor cu vaccinuri anti-COVID-19 în termeni utili. Autorităţile competente ale Republicii Moldova au elaborat acţiuni şi activităţi orientate spre asigurarea cetăţenilor cu vaccinuri anti-COVID şi au prioritizat accesul la vaccinare pentru anumite grupuri de populaţie cu risc sporit.

Actualmente, Moldova a recepţionat cu titlu gratuit circa 75% din vaccinurile disponibile în valoare de 188,3 mil lei, iar prin intermediul achiziţiilor 25%. Vaccinurile au fost procurate din sursele disponibile ale bugetului de stat, fondurilor de urgenţă ale Guvernului, fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, precum şi prin acorduri bilaterale cu producătorii sau partenerii internaţionali.

Până la 30 noiembrie curent, Moldova a recepţionat cca 2 milioane doze de vaccin şi au fost administrate peste 1,6 milioane doze, acoperirea vaccinală fiind la un nivel de 27 % din populaţia Republicii Moldova. În ultima perioadă se atestă un trend descendent privind numărul de doze administrate şi respectiv a populaţiei vaccinate, cel mai înalt nivel fiind atins în perioada lunilor iunie şi iulie. În următoarele luni, se atestă o descreştere semnificativă, astfel că în luna octombrie au fost administrate 121 mii doze, iar în noiembrie doar 98 mii doze de vaccin anti-COVID-19, ceea ce indică o scădere cu 31 %.

Cu referire la evidenţa distribuirii dozelor de vaccinuri anti-COVID-19 se menţionează că livrările de la depozitul Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică către Centrele de Sănătate Publică regionale sunt însoţite de facturi-comandă, iar de la Centrele de Sănătate Publică regionale către cele teritoriale şi ulterior către Instituţiile medicale sunt însoţite de facturi fiscale. În context, auditul a evidenţiat că, documentele primare aferente distribuirii dozelor către Instituţiile medicale, nu conţin informaţii complete privind lotul, seria vaccinurilor şi data expirării. Aceste circumstanţe nu oferă o asigurare asupra monitorizării termenului de valabilitate şi determină admiterea erorilor în procesul sistemic şi complex de repartizare. În acest mod, s-au creat premisele de reflectare eronată a distribuirii şi evidenţei vaccinurilor pe tipuri şi, respectiv, nu se atinge realizarea eficientă a obiectivelor procesului de vaccinare.

De asemenea, auditul a constatat că evidenţa stocurilor de vaccinuri la 50% din entităţile auditate se ţine doar valoric, iar decontarea lor se efectuează la finele lunii, în baza facturilor, pentru cantitatea  primită pe parcursul lunii şi nu pe măsura utilizării acestora. Astfel, se constată o neconcordanţă dintre stocurile real existente şi datele de evidenţă a vaccinurilor.

Calcularea factorului de pierderii pentru dozele de vaccinuri este reglementat de un cadru regulator care nu este actual şi nu corespunde cerinţelor pentru evidenţa vaccinurilor  anti-COVID-19. Auditul a constatat, că din start nu au fost stabilite proceduri distincte de evidenţă a pierderii dozelor de vaccinuri, reieşind din multitudinea  de tipuri pe care le-a recepţionat Republica Moldova. Se menţionează, că în Moldova se administrează 6 tipuri de vaccinuri anti-covid-19, care sunt ambalate diferit: monodoză, de 5 doze, de 6 doze şi 10 doze. De la începutul campaniei de vaccinare numărul de doze extrase din flaconul vaccinului Astra Zeneca a variat de la 11-12 doze, şi nu erau admise pierderi de vaccinuri, iar odată cu recepţionarea cantităţilor mari precum şi, pentru a nu refuza vaccinarea din cauza lipsei unui număr suficient de persoane ce ar permite utilizarea integrală a vaccinurilor, autorităţile au permis folosirea a cel puţin o doză de vaccin din flacon, iar pierderile fiind permise până la 80-90%. Astfel, lipsa procedurilor distincte privind evidenţa şi calcularea factorului de pierdere a vaccinurilor anti-COVID-19 creează incertitudini privind numărul real de doze administrate şi a dozelor care au fost neutilizate, cu afectarea principiului economicităţii.

Cu referire la etapele procesului de vaccinare, se denotă că Planul naţional de imunizare anti-COVID-19, specifică exhaustiv 3 etape ale acestui proces, prioritate fiind acordată lucrătorilor din instituţiile medico-sanitare, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare. Auditul a constat că în cazul a peste 2.500 de persoane vaccinate, instituţiile medicale nu au respectat aceste etape. Astfel, nu a fost prioritizat accesul pentru anumite grupuri ţintă de populaţie, în special personalul medical.

Ce ţine de introducerea informaţiilor despre vaccinare în Registru de evidenţă a vaccinării împotriva COVID–19, echipa de audit a evaluat peste 277 mii d  informaţii despre vaccinare care a au fost introduse în alte perioade decât cele reale. Analiza, prin prisma riscurilor identificate, a determinat că peste 70 mii înregistrări creează suspiciuni privind veridicitatea certificatelor emise de către instituţiile implicate în proces.

În acelaşi timp, se atestă lipsa controalelor cheie la introducerea datelor în Registru de evidenţă a vaccinării şi a filtrelor de inteligenţă artificială. De asemenea, acest sistem nu deţine documente aprobate aferente funcţionalităţilor şi îndrumărilor pentru utilizatorii acestuia. Acestea circumstanţe nu asigură ca procesele de înregistrare, gestionare şi acces să fie simple, eficiente, securizate, accesibile şi transparente – principii stabilite de cadrul normativ.

Accesul persoanelor autorizate de a efectua introducerea datelor privind persoanele vaccinate în cadrul entităţilor auditate se efectuează prin ordine interne de desemnare pentru 155 de registratori. Totodată, auditul denotă că 20 de registratori, sau 12% din aceştia, au efectuat înregistrări în lipsa aprobării de către managerii instituţiilor medicale. Astfel, lipsa unui cadru de reglementare exhaustiv privind autorizarea accesului la Registru de evidenţă a vaccinării menţine în continuare riscul accesului neautorizat la informaţii.

Procedurile de achiziţii ale vaccinurilor au fost organizate şi desfăşurate în baza principiilor de eficacitate, totuşi procesul de utilizare a acestora indică nerespectarea economicităţii. Astfel, pentru a nu refuza vaccinarea din cauza lipsei unui număr suficient de persoane ce ar permite utilizarea integrală a dozelor de  vaccinuri în flacoane, s-a permis folosirea a cel puţin unei doze de vaccin din flacon. Totodată, auditul denotă că planificarea insuficientă a dozelor de vaccin nu a fost  corelată cu necesităţile etapizate reale şi a determinat formarea stocurilor de vaccinuri, inclusiv cu termen expirat şi ulterioara nimicire a dozelor din cauza neutilizării acestora. Astfel, până la 15 noiembrie au fost trecute la pierderi în rezultatul expirării termenului, peste 11 mii doze de vaccinuri în valoare de 1,6 milioane lei.

Potrivit auditului, dificultăţile cu care s-au confruntat entităţile publice în perioada pandemică la gestionarea procesului de vaccinare anti-COVID-19, au fost cauzate  în mare parte de:

  • întâietatea, lipsa practicilor şi reglementărilor în gestionarea unui proces complex în situaţie de criză;
  • comunicarea inter-sectorială fragmentată a părţilor implicate;
  • responsabilitatea scăzută a managementului decizional;
  • insuficienţa controalelor cheie la toate etapele procesului de vaccinare, precum şi măsurilor reduse de monitorizare şi supraveghere a realizării acţiunilor instituite;
  • imperfecţiunea sistemului informaţional nu asigură pe deplin evidenţa şi facilitarea procesului de vaccinare etc.

Menţionăm că, în rezultatul activităţilor de audit, au fost înaintate recomandări de îmbunătăţire a procesului, iar unele instituţii, pe parcursul auditului, au întreprins acţiuni de remediere a situaţiei şi de implementare a recomandărilor înaintate de Curtea de Conturi.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite