
„Piața neagră” a sondajelor electorale din Republica Moldova
În plină perioadă electorală, internetul s-a transformat într-o adevărată piață a sondajelor politice. Platforme obscure, pagini anonime și chiar site-uri, aparent credibile, au început să publice așa-numite sondaje, care de fapt sunt niște chestionare fără publicarea unor rezultate, care pretind că studiază opiniile cetățenilor. De ce sunt grave aceste practici? Pentru că, de regulă, sondajele nu sunt simple cifre. Acestea pot atât să măsoare opinia publică, dar și să formeze percepția cetățenilor, inclusiv prin promovarea unor narative și influențarea comportamentului alegătorilor.
La modul general, sondajele de opinie reprezintă un instrument important pentru înțelegerea preferințelor alegătorilor și, în context electoral, sunt strict reglementate pentru a evita manipularea opiniei publice și a asigura transparența. Problema este că multe dintre aceste „sondaje” sunt neautorizate și contravin legislației electorale.
O parte dintre acestea au fost reflectate în cel de-al doilea raport al Misiunii Promo-LEX de observare a alegerilor parlamentare din 28 septembrie, iar observatorii au semnalat necesitatea implicării autorităților pentru a investiga de unde apar acestea, cine le finanțează și mai ales – ce scopuri urmăresc.